• język migowy
  • BIP
Oficjalny portal miasta Bierunia

Urząd Miasta Bieruń

Panorama miasta Bieruń

Urząd Miasta Bierunia

Strona główna/Aktualności/Połączenie kolejowe Orzesze Jaśkowice - Tychy reaktywowane! To pierwszy z trzech odcinków trasy czekających na rewitalizację

Połączenie kolejowe Orzesze Jaśkowice - Tychy reaktywowane! To pierwszy z trzech odcinków trasy czekających na rewitalizację

Aktualności 24 Czerwca 2025

W lipcu na naszej stronie internetowej www.bierun.pl ukaże się obszerny tekst na temat stanu realizacji projektu kolejowego pn.: "Rewitalizacja linii kolejowej Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim". Dziś natomiast informujemy, że pierwsza z trzech części tego przedsięwzięcia została w pewnym stopniu zrealizowana. Uruchomiono bowiem połączenie z Orzesza Jaśkowic, przez Orzesze, Łaziska Średnie i Wyry do Tychów. Nie mówimy tu o kompleksowej rewitalizacji, bo ta jeszcze przed nami, ale o reaktywacji połączenia kolejoego. Zapraszamy do przeczytania artykułu opublikowanego na stronie WWW Kolei Śląskich. Poniżej go przytaczamy.

 

fotoŹródło zdjęcia - Koleje Śląskie

 

Przypomnijmy, że koncepcja realizacji połączenia kolejowego biegnącego z Orzesza do Oświęcimia przez cztery gminy - Łaziska Górne, Wyry, Tychy i Bieruń składa się z trzech części. Oddana do użytku inwestycja to pierwsza część. Ona też oczekuje na kompleksową rewitalizację zakładającą m.in. remonty i budowy stacji kolejowych i modernizację peronów. Samo połączenie kolejowe zostało już jednak reaktywowane i doskonale działa.

Przed PKP jeszcze dwie trudniejsze części, w tym realizacja odcinka bieruńskiego na którym funkcjonować będzie kilka stacji. Spójrzcie na poniższe mapki.

 

mapa

 

 

 

 

Mapa do pobrania w pdf pod tekstem

 

Po 24 latach wracają pociągi na trasę Tychy - Orzesze Jaśkowice

Źródło: Koleje Śląskie

 

Mieszkańcy Tychów, Łazisk, Wyr i Orzesza czekali na to 24 lata. W niedzielę, 15 czerwca - razem z letnią korektą rozkładu jazdy - wróciło kolejowe połączenie Tychy - Orzesze Jaśkowice. W piątek, 13 czerwca trasę zainaugurował pociąg specjalny Kolei Śląskich. Na jego pokład, razem z wicemarszałkiem Województwa Śląskiego i prezesem Kolei Śląskich, weszli samorządowcy, którzy zabiegali o reaktywację połączenia.

 

Pociągi Kolei Śląskich obsłużą łącznie pięć stacji na nowej linii S74: Tychy, Wyry, Łaziska Średnie, Orzesze Miasto i Orzesze Jaśkowice. W dni robocze pasażerowie będą mieli do wyboru 14, a w dni wolne 12 par pociągów.

Ciągły rozwój oferty - uruchamianie nowych linii komunikacyjnych

Poprawa dostępności do kolei i częstotliwości połączeń, a także podnoszenie standardu podróżowania są wśród priorytetów Województwa Śląskiego. - W odpowiedzi na oczekiwania lokalnych samorządów, Województwo Śląskie podjęło decyzję o organizacji połączeń na nowej linii komunikacyjnej Orzesze Jaśkowice - Tychy. Nieustannie pracujemy nad tym, aby rosła atrakcyjność oferty Kolei Śląskich, także dzięki nowym trasom czy przywracaniu starych połączeń. W samym tylko 2025 roku Województwo Śląskie planuje wydać 464 mln zł na organizację kolejowych przewozów pasażerskich - mówi Grzegorz Boski, wicemarszałek Województwa Śląskiego.

Z Tychów do Orzesza w 16 minut za 9,70 zł

Cała relacja to dystans 17 kilometrów i 16 minut jazdy. Bilet jednorazowy z Tychów do Orzesza Jaśkowic będzie kosztować 9,70 zł, a miesięczny 244,00 zł. Oba będzie można kupić z 10-proc. rabatem korzystając z Kaeśki, oficjalnej aplikacji mobilnej Kolei Śląskich. Podróż pociągiem z Łazisk Średnich i Wyr będzie również można z taryfą Max Bilet Kolei Śląskich i Metrobiletem Zarządu Transportu Metropolitarnego.

- Cieszymy się, że mieszkańcy kolejnych gmin Metropolii - także tych mniejszych, które przez lata były poza głównymi trasami - będą mieli dostęp do sprawnego i zintegrowanego transportu publicznego. Rozwijamy sieć kolejową i konsekwentnie łączymy ją z systemem Transport GZM, by codzienne przemieszczanie się po regionie było jeszcze prostsze i wygodniejsze. Już dziś każdy posiadacz biletu 30-dniowego może korzystać nie tylko z autobusów, tramwajów i trolejbusów, ale także z kolei. Wierzę, że mieszkańcy Tychów, Łazisk Górnych, czy Wyr będą teraz częściej wybierać właśnie pociąg - mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Rośnie potencjał stacji Tychy

O przywrócenie połączenia między Tychami a Orzeszem od lat zabiegały lokalne samorządy. - Dzięki regularnym połączeniom Kolei Śląskich zyskujemy szybki, wygodny i ekologiczny środek transportu, który realnie poprawia komfort codziennego życia. Cieszę się, że Tychy są częścią tej ważnej inwestycji, która wzmacnia komunikację w regionie i buduje spójną, funkcjonalną sieć transportową dla mieszkańców - mówi Maciej Gramatyka, prezydent Tychów.

Tychy należą do najlepiej skomunikowanych kolejowo miast w regionie. I to nie koniec rozwoju stacji Tychy. PKP PLK ogłosiły przetarg i wybrały wykonawcę dokumentacji projektowej prac na odcinku Katowice Piotrowice - Tychy. W ramach projektu planowana jest m. in. przebudowa stacji Tychy, która będzie obejmować budowę nowego przejścia pod torami oraz dostosowane do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się.

 

fotoŹródło zdjęcia - Koleje Śląskie

 

Ważne połączenie dla lokalnych samorządów

Dla Wyr uruchomienie linii S74 to powrót kolei po 24 latach. - Od wielu lat podejmowaliśmy szereg działań, żeby przywrócić naszą gminę na kolejową mapę Śląska. Ogromnie się cieszę, że pociągi ponownie będą się zatrzymywały w Wyrach, co znacząco poprawi codzienny komfort mieszkańców i ułatwi dojazd do pracy czy szkół w Tychach oraz - w dalszej perspektywie - w Katowicach. Nasze starania i głosy mieszkańców zostały usłyszane - kolej wraca tam, gdzie zawsze była potrzebna. To zdecydowanie dobry krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu, a jednocześnie dalszego rozwoju naszej lokalnej społeczności - mówi Joanna Pasierbek-Konieczny, wójt gminy Wyry.

Powrót połączeń kolejowych to także bardzo ważna i dobra wiadomość dla Łazisk Górnych.

- To efekt blisko 10-letnich starań i konsekwentnych działań podejmowanych na rzecz przywrócenia pasażerskiego ruchu kolejowego w tej części regionu. Linia 169 to nie tylko wygodny środek transportu, ale przede wszystkim realna wartość dodana dla mieszkańców, którzy zyskują szybki i bezpośredni dostęp do całej metropolii. To przykład inwestycji, która wspiera rozwój lokalny, nie ingerując przy tym w strukturę miasta. Ta kolej naprawdę służy ludziom: nie dzieli, lecz łączy. Teraz, kiedy połączenie zostało uruchomione, liczymy na dalsze działania, w tym odbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej na tej trasie, szczególnie na terenie Łazisk Górnych - mówi Aleksander Wyra, burmistrz miasta Łaziska Górne.

O przywrócenie linii kolejowej mocno zabiegało także Orzesze. - Prowadziliśmy rozmowy, składaliśmy wnioski, argumentowaliśmy potrzebę tej inwestycji. Udało się dzięki zaangażowaniu wielu osób i współpracy z partnerami samorządowymi - Tychami, Wyrami i Łaziskami Górnymi. Pokazaliśmy, że determinacja i współpraca przynoszą efekty. Dziękuję wszystkim, którzy wsparli ten projekt - szczególnie mieszkańcom, którzy konsekwentnie podkreślali potrzebę jego realizacji - mówi Mariusz Oleś, burmistrz miasta Orzesze.

Z Tychów do Orzesza jak z Gliwic do Rybnika

Rok temu Koleje Śląskie przywróciły codzienne połączenia Gliwice - Rybnik. Zaczęło się od 4 par pociągów dziennie. Po kwartale trasę obsługiwało już 9 par, a po półroczu 11 par pociągów regionalnego przewoźnika, w tym składy w wydłużonej relacji „do” i „z” Raciborza oraz Wodzisławia Śląskiego. - W ciągu roku pociągami Kolei Śląskich na linii S17 podróżowało łącznie 114 tys. pasażerów, którzy tym samym potwierdzili słuszność przywrócenia tej relacji. Otwarcie każdego połączenia to zawsze wynik dobrej współpracy z samorządami wszystkich szczebli - podkreśla Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.

 

foto

 

Kategoria: powiązane pliki [1]
Format Nazwa pliku Rozmiar Pobierz
pdf Mapa - połączenie kolejowe Orzesze - Oświecim 1.41MB Plik: Mapa - połączenie kolejowe Orzesze - Oświecim

Podobne wiadomości:

do góry