• język migowy
  • BIP
Oficjalny portal miasta Bierunia

Urząd Miasta Bieruń

Panorama miasta Bieruń

Urząd Miasta Bierunia

Strona główna/Aktualności/Załatwiaj sprawy urzędowe przez internet na ePUAP

Załatwiaj sprawy urzędowe przez internet na ePUAP

Aktualności 9 Września 2019

Potwierdzanie profilu zaufanego na ePUAP-ie  jest możliwe także w Bieruniu!

Zachęcamy Mieszkańców do zakładania profilu na ePUAP-ie. Swoją tożsamość potwierdzić można w kancelarii Urzędu Miejskiego w Bieruniu (ul. Rynek 14 - parter budynku). Dzięki ePUAP wiele spraw w różnych urzędach załatwić można bez wychodzenia z domu — przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu.

 


Co to jest elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej?                                                                                              
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jest narzędziem, które ma udostępnić obywatelom, przedsiębiorcom oraz instytucjom publicznym usługi administracji publicznej przez Internet. Strona  www.epuap.gov.pl daje możliwośc załatwienia spraw urzędowych z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie.
 
 

Co zyskujesz?

Przez ePUAP możesz korzystać z usług — elektronicznie, szybko, wygodnie i bezpiecznie:

  • załatwić wiele spraw w różnych urzędach,
  • sprawdzać na bieżąco statusy spraw i wniosków,
  • odbierać i wysyłać urzędową korespondencję.

Wszystkie te usługi są dostępne przez internet, więc możesz z nich korzystać, kiedy chcesz i gdzie chcesz. 

Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.

 

Jakie urzędy i jakie sprawy obsługuje ePUAP?

Coraz więcej spraw możesz załatwić przez internet, bo coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na ePUAP. Są to między innymi:

  • samorządy, w tym urzędy gminy — złóż wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoś utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy; zawiadom o sprzedaży samochodu; dopisz się do spisu wyborców,
  • USC (urzędy stanu cywilnego) — uzyskaj odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty; zgłoś urodzenie dziecka,
  • ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) — sprawdź, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę; przejrzyj swoje zwolnienia lekarskie i składki,
  • NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) — odbierz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego),
  • US (urzędy skarbowe) — sprawdź swoje rozliczenia podatkowe; zgłoś spadek lub darowiznę,
  • KRK (Krajowy Rejestr Karny) — pobierz zaświadczenie o niekaralności,
  • UP (urzędy pracy) — zarejestruj się jako osoba bezrobotna i korzystaj ze szkoleń,
  • Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych — sprawdź swoje dane i dokumenty,
  • inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne — zarejestruj działalność gospodarczą; złóż wniosek o Kartę Dużej Rodziny; wyślij pismo ogólne, gdy nie ma formularza do załatwienia twojej sprawy.

 

Kto może skorzystać z usługi?

Każdy, kto:

  • ma numer PESEL,
  • ma konto na ePUAP,
  • może potwierdzić swoją tożsamość w internecie.

Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, musisz potwierdzić swoją tożsamość w internecie — urząd musi wiedzieć, kim jesteś. Chodzi o to, żeby wszystko było bezpieczne i nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Potwierdzić swoją tożsamość w internecie możesz na 2 sposoby:

Jak korzystać z platformy ePUAP?

Zaloguj się na ePUAP, wybierz interesującą cię sprawę i wypełnij odpowiedni wniosek. Podpisz go i wyślij. Wszystko to robisz przez internet.

Dzięki platformie nie musisz iść do urzędu, by osobiście złożyć papierowy wniosek, ani na pocztę, by go wysłać. Nie ograniczają cię godziny pracy urzędów — sam decydujesz, kiedy złożysz wniosek. Wniosku nie musisz podpisywać ręcznie — do podpisu elektronicznych dokumentów służy bezpłatny profil zaufany.

 

Kiedy możesz zacząć korzystać z ePUAP?

W dowolnym momencie. Wystarczy, że masz konto na ePUAP i profil zaufany oraz dostęp do internetu. 

 

Jak założyć konto na ePUAP?

  1. Wejdź na epuap.gov.pl.
  2. Kliknij Zarejestruj się.
  3. Wypełnij krótki formularz.
  4. Jeśli podasz w nim PESEL — automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
  5. Zaloguj się na założone konto.
  6. Zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jeśli masz konto na ePUAP.

 

 

Więcej informacji na temat przeczytać można na stronie www - obywatel.gov.pl.

 

 

Podobne wiadomości:

do góry