Centrum Przesiadkowe etap I
Aktualności 12 Lipca 2020Opóźniają się prace związane z przebudową budynku starego dworca kolejowego w Bieruniu Nowym i przystosowaniem go na potrzeby nowoczesnego Centrum Przesiadkowego.
Na początku bieżącego roku zakończone zostały prace projektowe. Wykonawca nie przystąpił jednak jeszcze do robót budowlanych, gdyż przedłużają się procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę, które wydaje Starostwo Powiatowe w Bieruniu. Równolegle toczą się prace zmierzające do skorygowania dokumentacji planistycznej Gminy, w celu optymalnego zagospodarowania terenu dworca i jego otoczenia.
Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to czwarty kwartał roku 2020. Zakończenie inwestycji przewidziane jest natomiast na drugą połowę 2021 roku.

Zakres prac budowlanych obejmuje m.in.:
- Zmianę sposobu użytkowania części budynków zapewniającą: miejsce obsługi podróżnych, czytelnię z wydzielonym miejscem do ładowania telefonów komórkowych i tabletów w sposób tradycyjny (porty USB) i indukcyjnie, kasy biletowe lub automaty, w których można zakupić bilet (umożliwiające płatność e-kartą), zaplecze socjalne
- Modernizację stanu technicznego budynków (w tym odwodnienie, naprawa pokryć dachowych, termomodernizacja, remonty stropów)
- Dostosowanie budynków do obowiązujących przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych (w tym budowa nowej klatki schodowej i windy osobowej)
- Modernizację instalacji wraz z przyłączami
- Budowę kotłowni gazowej oraz nowej niskotemperaturowej instalacji c.o.
- Budowę instalacji wentylacyjnej z odzyskiem ciepła (rekuperacja)
- Modernizację oświetlenia na energooszczędne wewnątrz budynków i na zewnątrz (place, dojścia i budynki)
- Modernizację walorów estetycznych
- Budowę systemu monitoringu (kamery stałopozycyjne i inteligentne)
- Dostosowanie budynku do osób niepełnosprawnych, w tym budowa windy osobowej
- Modernizację zagospodarowania terenu dostosowaną do planowanych prac drogowych i infrastrukturalnych oraz połączenie terenu z istniejącą siecią komunikacji publicznej -kolejowej, autobusowej, drogowej, rowerowe szlakami pieszymi (istniejące i planowane ciągi pieszo - rowerowe) umożliwiające dojazd do centrum przesiadkowego.
- Uporządkowanie i nasadzenie zieleni
- Modernizację przejść dla pieszych
- Utworzenie miejsc parkingowych
- Modernizację i budowę dojazdów
- Budowę i przebudowę liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego: budowę przystanku komunikacji - pętla autobusowa (zatoka) oraz zadaszona wiata przystankowa dla oczekujących na środek komunikacji
- Budowę parkingu rowerowego Bike&Ride złożonego z dwóch części - otwartej (stojaki dla rowerów) i zadaszonej (wraz ze stacją naprawy rowerów)
- Modernizację zadaszenia przejścia na perony będącego w bezpośredniej bliskości z budynkiem dworca PKP
- Budowę małej architektury
- Dostosowanie przejścia podziemnego do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zamontowanie trzech platform oraz monitoringu.

Inwestycja realizowana jest przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z.o.o Sp.k. oraz Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur. Koszt inwestycji to 6 789 600,00 zł.
WIELOELEMENTOWE ZADANIE:
Przypomnijmy, że przebudowa budynku dworca kolejowego to jeden z elementów większego zadania. Miasto Bieruń pozyskało ponad 6 milionów złotych dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 na realizację kilkuelementowego projektu pn. „Kompleksowa strategia niskoemisyjna przeciwdziałająca zmianom klimatu na terenie gminy Bieruń obejmująca budowę dwóch zintegrowanych centrów przesiadkowych w dzielnicy Bieruń Nowy i Bieruń Stary - etap I”.

Szeroko zakrojony projekt zakłada:
- Gruntowny remont budynku dworca kolejowego i rewitalizację przyległego do niego terenu
- Zaadaptowanie budynku gospodarczego stojącego obok dworca m.in. na funkcjonalny parking rowerowy (Bike&Ride)
a także:
- Wykonanie oświetlenia drogi rowerowej biegnącej pomiędzy Bieruniem Starym a Bieruniem Nowym (od ulicy Kościelnej do ulicy Baryki) - to zadanie zakończone będzie w sierpniu tego roku.
- Utworzenie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Turystycznej - do ulicy Św. Kingi do istniejącej drogi rowerowej Bieruń Nowy - Bieruń Stary - to zadanie zakończone zostało jesienią zeszłego roku.
- Wybudowanie nowoczesnej drogi rowerowej wzdłuż ulicy Węglowej, komunikującej obecną drogę rowerową łączącą część starobieruńską i nowobieruńską z Plantami Karola - to zadanie zakończone zostało jesienią zeszłego roku.
Zobaczcie, jak rozwinęła sie infrastruktura rowerowa w Bieruniu, dzięki realizowanym projektom
Stary budynek dworca (przed remontem)
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania
Podobne wiadomości:
- Zarurowanie Potoku Stawowego - inwestycja dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska Bierunia 2025-10-29
- Ku końcowi zmierza budowa łącznika ulic Chemików i Wita 2025-10-24
- Mamy PUMPTRACK w Bieruniu! 2025-10-21
- Nowy filmik i zdjęcia z placu budowy tunelu pod torami na ul. Wawelskiej 2025-10-17
- Zdjęcia z placu budowy przedszkola z oddziałami żłobkowymi 2025-10-17
- Organizacja ruchu pieszych w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Wawelskiej 2025-10-13
- Nowe, funkcjonalne i dostępne łazienki w bieruńskich podstawówkach 2025-10-01
- Ulica Peryferyjna wyremontowana! Zobaczcie foto i wideo 2025-09-29
- Nowe wideo z placu budowy przedszkola z oddziałami żłobkowymi 2025-09-23
- Przy SP3 powstał edukacyjny plac zabaw 2025-08-28

Stary budynek dworca (przed remontem)
Stary budynek dworca (przed remontem)
Stary budynek dworca (przed remontem)
Stary budynek dworca (przed remontem)
Stary budynek dworca (przed remontem)
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania
Pozostałe elementy wieloelementowego zadania